Dit kan je leren van beursgenoteerde ondernemers

 vergaderen3

Een van de dingen die ik nou zo leuk vind als zelfstandig ondernemer is dat ik veel ervaring kan toepassen van éen van mijn eerste banen, marketingmanager bij Stam tijdschriften, dochterbedrijf van een beursgenoteerd uitgeefconcern. Wij beheerden bij Stam uitgaven over automatisering; een weekblad in oplage van 70.000, enkele maandbladen, congressen en losse boeken.

Want of je een groot beursgenoteerd bedrijf bent of een eenmansbedrijf, als het gaat over marketing en klanten krijgen zijn de basisprincipes hetzelfde. En als zelfstandig ondernemer hoef je er niet eindeloos over te vergaderen en pas je toe wat bij jouw doel voor je bedrijf past. Hoe handig is dat?

Drie voorbeelden die jij, als directeur van de “bv dit ben ik” kan toepassen (of al toepast) zijn:

1. Bekijk je aanbod eens met afstand en zet de opbrengst van je product af tegen waar je naartoe wil. Bij Stam kwam bijvoorbeeld regelmatig de vraag aan de orde als er weer eens een externe partij, of iemand van de redactie, kwam met een idee over een boek of congres. We vergaderden over: wat is het rendement? (Doorgaans bij boeken en congressen laag in financiële termen) Wat draagt het bij aan de beeldvorming van het weekblad? (Een terugkerend en altijd pittig vergaderonderwerp).

Bijvoorbeeld Siska, een klant van mij. Al jaren werkte zij zich een slag in de rondte, zei ze nooit nee en deed ze ook veel onbezoldigd. Door veel meer te denken vanuit waar ze naartoe wil weet ze nu waar ze nee tegen moet zeggen, heeft ze haar prijzen verhoogd en is ze zeer selectief in wat ze nog onbezoldigd doet.

2. Werk aan autoriteit en vertrouwen: Uiteindelijk gaat het allemaal om vertrouwen in jou als leverancier, als behandelaar, als coach. Bij Automatisering Gids gebeurde dat door wekelijks redactioneel onafhankelijke informatie te verstrekken, waardoor lezers trouw bleven en het blad een autoriteit had.

Voor jou als zelfstandige betekent het: regelmatig van je laten horen, duidelijk laten zien waar jij je in onderscheidt, wat jouw expertise is, waar jij voor staat. Bijvoorbeeld Yvon vd Wetering, diëtist die zich richt op de combinatie van fit en dieet. Zij heeft zelf een sportieve uitstraling en alles van haar bedrijf ademt dat uit.

3. Kijk langs welke kanalen jij je klanten het beste kan bereiken. Als marketeer voor Automatisering Gids organiseerde ik regelmatig een beursstand. Vond ik het nou superleuk op die beurzen? Privé niet, beroepsmatig gezien: absoluut. Ik kwam intensief in gesprek met onze abonnees en toekomstige abonnees. Ik was zichtbaar. Ik wekte vertrouwen.ag

Zo kies jij ook waar je gaat staan. Misschien fysiek op een beurs, of ‘virtueel’ op bijvoorbeeld Facebook. Vind ik het superleuk op Facebook? Privé ben ik niet zo actief op facebook, maar beroepsmatig snap ik het belang. Want met mij 9.5 miljoen andere Nederlanders. Het kan dus een uitstekend kanaal zijn om met je doelgroep in gesprek te gaan, te merken wat er leeft, en klanten te werven en te adverteren.