Dromen, doen, vragen

De afgelopen weken heb ik voor het eerst in mijn leven sponsorwerving opgezet. Het sponsoren van mijn eigen prestatie. Doodeng, maar met groot succes. Ik heb er weer veel van geleerd. En de Stichting Downsyndroom is de grote winnaar met ruim € 2.000 erbij. Wil jij er ook van leren?

NB6c

 

1. Durf te dromen
Ineens, middenin de voorbereiding voor de marathon van Rotterdam, kwam ik op het idee een sponsoractie op te zetten voor de Stichting Down Syndroom. Het zou groots worden. Ik bedacht dat ik daarvoor binnen mijn netwerk mensen gericht zou benaderen. Er zouden mensen tussen zitten die royaal zouden doneren.
Ik bedacht dat ik een campagne op moest zetten: werving op Facebook en via mijn ondernemersnetwerk. Van die plannen kwam niet veel. Druk druk en ik raakte geblesseerd en betwijfelde of ik de finish wel zou halen. Maar mijn droom, werven voor de Stichting Down Syndroom, de stichting die mij al 17 jaar inspireert om een eigenwijze, eigenzinnige moeder van mijn zoon met down te zijn, bleef overeind.

2. Durf te doen
Inmiddels was het een paar dagen voor de marathon. Ik was hersteld van de blessure, maar had niets aan de campagne gedaan, anders dan een Facebookpagina en aanmelding bij geef.nl. Wat moest ik doen? Door mijn uitstelgedrag had ik geen tijd meer voor een uitgebreide campagne. Mijn droom motiveerde mij om toch in actie te komen. Ik besloot te kiezen voor het meest eenvoudige: mijn hele adressenbestand een mail sturen. Dat gaf wel wat aarzeling want er zit van alles tussen. Familie, vrienden, maar ook allerlei zakelijke contacten en mensen die ik al jaren niet had gezien.

3. Durf te vragen
Ik stuurde mijn hele lijst een mail. Daarin vroeg ik om een donatie. Niet voor mezelf, maar voor de stichting. De mailing leverde veel leuke reacties op en er zaten veel mensen tussen die doneerden. Daarom had ik vooraf al best veel geld binnengehaald. Een goede stimulans om te finishen, waar ik veel kracht uit putte tijdens de laatste kilometers en de man met de hamer, gelukkig pas op de Coolsingel, ook nog eens toesloeg. Ik was zo blij dat ik ’s avonds weer een mailing heb verstuurd. Om iedereen te bedanken en te vertellen dat ik was gefinisht. Ook liet ik weten dat je nog kon doneren. Toen stroomde het geld pas echt binnen.

Mijn leerervaring
Niet alles hoeft altijd groots en meeslepend te zijn met geavanceerde acties, doordachte reclamecampagnes en subtiele vraagstelling. Gewoon durven dromen dat je de stichting actief ondersteunt, een mail uitsturen vanuit je hart en er komt een mooie golf op gang waaraan iedereen wil bijdragen. In dit geval geld om de stichting te sponsoren. Ook een tweede keer vragen had direct effect.

Daarom stel ik nu een vraag aan jou: Ben jij of ken jij mensen die in hun werk in de zorg & welzijn de verzekerde zorg, de onverzekerde zorg, overheidsvoorzieningen en ondernemerschap combineren? Zoals bijvoorbeeld orthopedagoog Mariëlle Vos, die logeeropvang uit PGB biedt en door ouders betaalde groepslessen voor kinderen met leervragen. Ik zoek namelijk mensen die deze combinaties maken. Zodat ik ze kan interviewen, waardoor zij anderen kunnen inspireren.