De Schijf van Vijf voor zorgprofessionals: vijf keer inspiratie voor vertrouwen

“Het wordt steeds competitiever in de zorg” aldus een van mijn klanten, eigenaar van een logopediepraktijk. “Klanten worden steeds kritischer en het wordt steeds meer nodig om je te onderscheiden”.

schijfvan5Ook voor zelfstandige ondernemers in zorg en welzijn (of: mensen met een eigen praktijk in zorg en welzijn) geldt dat ze zichzelf moeten durven verkopen. En dan niet als een willekeurige prijsvechter maar door vertrouwen te wekken, je visie te delen en te laten zien dat je specifieke expertise hebt. Met andere woorden zichtbaar zijn en vertrouwen wekken. Regelmatig reageren op de actualiteit is daar een passende manier voor.

Het Voedingsbureau heeft recent een nieuwe Schijf van Vijf gelanceerd. Redenen voor veel debat en discussies in de media tussen voedingsexperts, diëtisten, verslavingsdeskundigen. Ieder met een eigen mening en visie over gezonde voeding. Elke invalshoek even uniek en verrassend. Sommigen stellen zelfs het bestaan van de schijf aan de orde. Het zijn allemaal voorbeelden hoe je je als ondernemende zorgprofessional kunt profileren. Denk bijvoorbeeld aan je website of je bedrijfspagina op Facebook.

Hoe kan jij je laten inspireren door de Schijf van Vijf? Onderstaand enkele voorbeelden voor professionals in verslaving, gedragsverandering, huid en beauty, fysiotherapie of diëtetiek:

1. Voor zorgprofessionals die werken met verslaving
Het Voedingsbureau adviseert om slechts een paar keer per week een glas alcohol te nuttigen. Op de radio hoorde ik al diverse verslavingsdeskundigen daar kritisch op reageren. Werk jij ook met klanten met verslaving? Dan is het debat in de media een mooi moment om jouw eigen visie daarover te ventileren. Ben je het eens met dit advies, waarom wel of niet enzovoort.

2. Voor iedereen die gewoontes wil veranderen
Een goed voedingspatroon heeft veel te maken met gedrag. Althans zo werkt het bij mij. Het is mij ook ooit gelukt om veel minder te gaan snoepen. Jij probeert in je werk wellicht ook om klanten hun patronen te laten doorbreken? En hebt vanuit die ervaring een visie over gedragsverandering

3. Voor fysiotherapeuten
We weten allemaal dat regelmatig bewegen minstens zo bepalend is voor onze gezondheid als goede voeding. Een prachtige kapstok voor jou als je iets met sport en beweging doet in je werk. Misschien heb je een stappenplan die klanten kunnen volgen waarmee je mensen tot regelmatige beweging hebt aangezet?

4. Voor specialisten in huid, beauty of visagie
Werk je aan de verbetering van de huid en heb je een uitgesproken visie over het verband tussen huid en voeding? Wat zie je terug in jouw visie in de nieuwe Schijf van vijf

5. Voor diëtisten
Misschien heb je al jaren een eigen methode ontwikkeld die is geïnspireerd op de Schijf van Vijf, maar dan net anders. Dan is dit het moment om dat extra onder de aandacht te brengen, bijvoorbeeld op je website. Want je had vast je redenen om dat anders te doen en hebt er al goede resultaten mee bereikt.

Veel mogelijkheden om jouw eigen specialisatie, jouw unieke visie en jouw passie als zorgprofessionals onder de aandacht te brengen en vooral te vertellen welke resultaten je daarmee al behaald hebt.