Je professionele kopregel

Wist je dat er 114.000 Nederlandse LinkedIn-leden zichzelf in hun ‘professionele kopregel’ strateeg noemen?

Helaas is lang niet altijd duidelijk waarover dan die strategie gaat. 

In deze mail vertel ik je het belang van die kopregel en geef ik een aantal tips om je kopregels samen te stellen. En aan het eind een paar voorbeelden ter inspiratie. 

Wat is het en waar is het dan belangrijk?

Direct onder je naam staat je kopregel (headline). Dit is een belangrijk onderdeel en maakt idealiter direct duidelijk wat je expertise is, welke resultaten jij biedt. Het is altijd en overal zichtbaar, denk aan:

*als je een reactie geeft op een bericht

*bij ‘gemeenschappelijke contacten’

*bij een connectieverzoek

*als je in een zoekresultaat zichtbaar bent

*bij de lijst van medewerkers van een bedrijf

*als je een profiel hebt bezocht

*prominent op je profiel

*als mensen in Google op je naam zoeken en je LinkedInprofiel een van de zoekresultaten is

Ook hier: less is more

De maximale lengte van de LinkedIn kopregel is nu 220 tekens. Die 220 tekens zijn alleen zichtbaar als iemand echt op je profiel komt.

En is er dan nog wel aandacht voor die lange kopregel? Doorgaans zijn de eerste 55 – 60 tekens zichtbaar, op de mobiel nog minder.

Tips voor het samenstellen van een kopregel

1 - denk na over de volgorde (want meestal alleen de eerste 55 - 60 tekens zichtbaar)

2 - open met het belangrijkste, dat wat je echt altijd zichtbaar wil hebben, zoals je specifieke expertise

3 - denk in kladversies: experimenteer, probeer iets en check het bij anderen

4 - denk vanuit je potentiële klanten, opdrachtgevers, doorverwijzers, samenwerkingspartners

5 - wat maakt je echt uniek, wie ben je, wat bied je aan, voor wie en met welk resultaat?

6 - schreef je een boek, of heb je ander bijzondere prestatie: overweeg een vermelding in de kopregel

7 - meerdere activiteiten: kies degene waar je echt stappen mee wil zetten en als je niet kan kiezen noem je er gewoon wel meerdere

8 - vermijd nuancering en hiërarchie, wat is de toegevoegde waarde van het senior zijn, van een senior business consultant, van afkortingen?

9 - gebruik zoekwoorden, dat wat je in je kopregel gebruikt wordt extra gezien door de algoritmes van LinkedIn en Google

Niets doen is geen optie

Als je zelf geen kopregel invult pakt LinkedIn automatisch je meest recente functieomschrijving.

Ter inspiratie

Kort en krachtig: 

vidm.nl: waar je als journalist nieuwe deskundigen vindt

Wat je bent, en wat je uniek maakt: 

Scheidingscoach. Ik help je de scheiding op een positieve manier vorm te geven, in het belang van de kinderen en jouzelf

Zoekwoorden, je boek: 

Social media trainer & spreker | Allround social media expert & pionier | Auteur 'Super social' & 'Bloggen als een pro'

Dit is precies wat een uitgever doet (en zegt zoveel meer dan uitgever, of directeur uitgeverij): 

Bedrijven helpen bij het bereiken van beslissers op de zakelijke markt met relevante content 

Een strateeg kan handig zijn

Natuurlijk van een strateeg handig zijn, hij of zij kan je helpen om over de waan van de dag heen te kijken. Gericht op de wat langere termijn om te gaan met je cultureel erfgoed, je merk, je ruimtelijke ordening of, zoals wanneer je klant van mij bent, met LinkedIn :).

En echt, prima als jij ook bij die 114.000 strategen hoort, net als ik. Maar help de mensen die jou tegenkomen op LinkedIn wel met informatie waarover je strategie biedt.