2019 en 2020: Wat ik zag en zie voor LinkedIn in mijn glazen bol

Alles wat ik eind 2018 voorzag voor LinkedIn in 2019 is uitgekomen:
glazen boldec

1. Dat het aantal mensen dat dagelijks op LinkedIn is zou stijgen. Dat is ook gebleken. Ik durf dat met stelligheid ook wel weer te voorspellen voor 2020.

2. Dat LinkedIn meer respect heeft voor privacy. OK, kun je genuanceerd antwoord op geven. Voor 2020 ben ik nieuwsgierig hoe dat gaat uitpakken, zo verwacht ik dat het aantal instellingen voor afschermingen zal groeien.

3. Dat bedrijfspagina’s steeds meer mogelijkheden hebben voor interactie. Ja, inderdaad, interessante vernieuwingen in 2019. Dat gaat in 2020 zeker wederom interessante vernieuwingen geven.

Een steeds interessanter platform

Wat in mijn beleving vooral uit is gekomen is dat LinkedIn steeds meer een interessant platform biedt om echt te laten zien wie je bent als ondernemer. En dan heb ik het niet over je vakantiekiekjes of gezellige etentjes, maar laten zien wat jou onderscheidt.

Bij mijn klanten zie ik dat ze nieuwe contacten en klanten krijgen wanneer ze zich veel doelgerichter gedragen op LinkedIn. Door doelgericht te werken aan nieuwe connecties, artikelen en bijdragen plaatsen en reageren op relevante berichten van anderen.

Ook in de echte wereld

Het overkomt mij regelmatig dat ik iemand tegenkom in de echte wereld die dan zegt dat ik zulke interessante artikelen plaats op LinkedIn. En dat zijn dan vaak mensen die verdacht veel lijken op het soort ondernemers die ik het liefste help. Stiekem denk ik wel: “Mag je best ook op LinkedIn laten merken”. En vooral realiseer ik mij dat het een duidelijk teken is van mijn meer gefocuste zichtbaarheid op LinkedIn. Want ik ben niet meer actief, maar meer doelgericht actief.

En verder voor 2020 op LinkedIn

De rol van ‘hashtags’, als teken van gemeenschappelijke interesse, wordt nog belangrijker. En LinkedIn is heel voorzichtig live-video’s aan het uitrollen. En ook in Amerikaanse reacties lees ik over ergernis over al te opzichtige leadgeneratie. Gaat dus ook hier in 2020 steeds belangrijker worden om daar de juiste subtiliteit in te vinden, het ‘geven loont’ principe toe te passen.

Je kunt nog steeds een zakelijke voorsprong behalen

Het aantal mensen dat actief is op LinkedIn mag dan wel stijgen, echt in de meeste sectoren ben je nog steeds een voorloper als je heel gericht laat zien wat je doet. Met artikelen, foto’s, video’s.

Dus ook voor jou is er in 2020 veel ruimte voor jou om een voorspong op je concurrent te nemen.

Zie ook mijn artikel eind 2018, over mijn glazen bol voor 2019