Waarom je best mag nabellen als de klant een aanbeveling heeft toegezegd

hannekebeltMijn klant was echt heel tevreden. Maar die aanbeveling kwam maar niet. Terwijl ik het via LinkedIn heb gevraagd en hij het ook heeft toegezegd. En alhoewel de ratio beter weet komt dan toch mijn twijfel: zie je wel, zo tevreden was hij nou ook weer niet.

Maar nu vroeg pas een voormalig compagnon mij om een referentie. En die laat ik dan zelf weer liggen.

Terwijl ik deze oud-compagnon mega-goed vind. Dus twijfel weer de kop ingedrukt. Nog maar weer eens vragen dus. Ondanks die schroom. Want ik weet hoe belangrijk aanbevelingen op LinkedIn zijn.

Een geschreven aanbeveling geeft kleur

Kijk eens naar jezelf bij een aankoopbeslissing, of het nou zakelijk of privé is. Je ziet al die sterren. Je maakt een eerste keus. En dan blijven er nog een paar over. En dan ga je de recensies lezen. Want die geven de kleur. Dan kan je echt je beslissing nemen. Bij aanhoudende twijfel kijk je nog eens beter wat voor iemand die recensie heeft geschreven.

Zo werkt het ook met geschreven recensies op LinkedIn. Die geven jou als ondernemer, als persoon, kleur. Dat jij net die loopbaancoach bent. Net die extra meerwaarde levert als interimmer.

Een geschreven aanbeveling op LinkedIn geeft je profiel een goudrandje

Op LinkedIn zijn de aanbevelingen zelfgeschreven en zelf geplaatst door de klant. En een potentiële klant kan ook weer kijken wat voor iemand diegene is die die mooie aanbeveling heeft geschreven. Dat geeft pas echt diepte. Dan word jij echt voelbaar. Voor je profielbezoekers. Voor de medebeslissers voor de offerte die je hebt aangeleverd. Voor de potentiële klant die serieus overweegt in jou te investeren maar nog net die extra bevestiging zoekt.

‘Aanbevelingen op een website zijn toch ook waardevol?’

Natuurlijk zijn aanbevelingen op een website ook zinvol. Maar in hoeverre zijn dat niet uit hun verband gehaalde citaten? Door de ondernemer zelf samengestelde teksten op basis van wat een klant na enig aandringen heeft gezegd?

‘Maar hoe ga je dan om met opdrachten met een vertrouwelijk karakter?’

Misschien geldt voor jou dat wat jij doet vertrouwelijk is, sterker nog, dat alleen al het feit dat je ingeschakeld bent vertrouwelijk is. Dat hoor ik ook regelmatig van klanten.

Mijn tip is dan: Niet Invullen Voor Een Ander (NIVEA). Vraag het eerst eens aan je klant. Wie weet is er toch wel een goed verhaal van te maken. Waarin niet alles gezegd wordt. Of je maakt er een anoniem verhaal van, dat kan je dan in elk geval gebruiken op je website. En ook op je LinkedIn profiel bij je ‘info’ of bij je werkervaring. Of bij de beschrijving van je bedrijf op je bedrijfspagina. Het zegt nog steeds iets moois en verduidelijkend over jou.

En ik ga toch mijn klant maar eens bellen

En doorgaans is een telefoontje, of een extra mailtje, het handigste. Want een praktisch bezwaar van een aanbeveling vragen via LinkedIn is dat een verzoek om een aanbeveling als bericht in de chatbox binnenkomt, en daar in de vergetelheid kan raken. Want LinkedIn stuurt er geen herinnering over.

Dus zoals bij mij toen ik zelf een verzoek om een aanbeveling kreeg. Want ik wilde wel even de tijd nemen om die recensie te schrijven.

Dus ik ga toch die klant maar bellen. Geen NIVEA, geen twijfels over de tevredenheid, maar gewoon even een persoonlijke herinnering. En mijn oud-compagnon, die heeft nu een mooie concepttekst, hij is nu aan zet om het te accepteren, zodat zijn profiel nog beter laat zien wie hij is en waar hij voor staat.