Wat zegt mijn glazen bol over LinkedIn in 2019?

89 LI

Als ik de feiten op een rij zet, kan ik niet anders concluderen dan dat LinkedIn in 2019 steeds relevanter wordt. Juist voor ondernemers die graag met klanten in gesprek komen door vertrouwen te wekken en kennis te delen. Die hun zakelijk netwerk willen vergroten en meer omzet willen.

Momenteel wekt LinkedIn het meeste vertrouwen van alle online platforms (Newcom, Media Vertrouwens Monitor 2018) en zijn er steeds meer mensen dagelijks op LinkedIn. Alle signalen wijzen erop dat deze trend in 2019 gewoon doorzet. Doe er dus je voordeel mee in 2019.

Wat maakt dat ik die goede verwachtingen heb?

1. Steeds meer mensen kijken dagelijks op LinkedIn

We zagen het al begin 2018: het aantal mensen dat dagelijks op LinkedIn is, steeg van 400.000 naar 500.000. Mijn glazen bol zegt dat de nieuwe bereikcijfers in 2019 een verdere stijging laten zien.

2. Meer respect voor privacy

Gelukkig is het niet meer mogelijk om de mailadressen van je connecties te exporteren. Ik had er altijd al moeite mee dat het zo eenvoudig was om je connecties in je mailbestand op te nemen. Met iemand connectie willen zijn, is echt nog iets anders dan van iemand mailings willen krijgen. En het geeft mensen die kritisch zijn op sociale platformen munitie als je dergelijk gebruik relatief eenvoudig faciliteert. Maar dat is nu voorbij.

3. Jouw berichten meer zichtbaar voor de mensen die er voor jou toe doen

In de loop van 2018 heeft LinkedIn iets veranderd in het ‘algoritme’ (de formules die bepalen wat er in de tijdlijn zichtbaar is). LinkedIn wil ons allemaal stimuleren om berichten en content te plaatsen en let er daarom meer op dat wij dan ook echt respons krijgen. En dat gebeurt als onze berichten en content terecht komt bij mensen voor wie het relevant is. Dus de kans dat jouw connecties je berichten in hun tijdlijn krijgen is vele malen groter geworden.

Ik merk zelf al behoorlijk het verschil. De meeste posts en artikelen van mij hebben de laatste maanden twee keer zoveel bereik als begin 2018. Graag trek ik conclusies over mijn naam en faam, maar ik vermoed dat het veranderde algoritme minstens zo’n grote invloed heeft.

4. Bedrijfspagina’s worden socialer

De bedrijfspagina’s van LinkedIn zijn tot nu toe, vooral voor kleinere organisaties en zelfstandige ondernemers, uithangborden. Goed voor een direct zichtbaar logo op je profiel en bij je werkbeschrijving. Maar dat gaat veranderen. Er komen allerlei vernieuwingen aan voor bedrijfspagina’s, zoals de mogelijkheid om berichten tevoren in te plannen. Ook is al aangekondigd dat je straks als bedrijfspagina berichten kan delen. Ideaal als je met een team van freelancers werkt, samen een bureau hebt of binnen een franchiseconstructie werkt. Want dan kan je de bedrijfspagina inzetten als extra brandstof om ieder afzonderlijk nog veel krachtiger te opereren op LinkedIn.

5. Er is ruimte voor voorsprong

Nog steeds plaats slechts 6% van de gebruikers regelmatig een bericht. Vele sectoren zijn nog matig vertegenwoordigd, denk aan makelaars, financieel adviseurs, zorgprofessionals. Dus ruimte voor jou om een voorspong op je concurrent te nemen.