Wat mijn tuin met ondernemen te maken heeft

over tuin en businesscoach 1

Onze stadstuin is dit jaar prachtig. De planten bloeien goed, er zit een mooie samenhang in en ik heb allerlei ideeën om de tuin verder door te ontwikkelen. Maar dat is pas zo sinds ik vorig jaar een hovenier, Hedwig Bijl van Juffertje in het Groen, inschakelde.

Vanochtend kwam die hovenier op de koffie om de plannen te bespreken, en ik realiseerde mij ineens de overeenkomsten tussen een hovenier voor je tuin en een businesscoach voor je eigen bedrijf. Want sinds ik die hovenier heb ingeschakeld werk ik weer met plezier aan mijn tuin (en geniet ik er meer van) en is er ineens weer veel meer ruimte in mijn hoofd voor nieuwe ideeën voor de tuin.

Over de tuin

Wij hebben een bescheiden, zonnige stadstuin. Er is ooit door een tuinarchitect een ontwerp gemaakt. De beplanting deed ik verder zelf op basis van tuinboeken en goedbedoelde adviezen van familie en vrienden. Planten en struiken kocht ik bij aanleg en tijdens jaarlijkse bezoekjes aan tuincentra. Ik besteedde redelijk wat tijd aan het onderhoud maar kreeg steeds meer het gevoel maar wat aan te rotzooien. Sommige planten en struiken gingen woekeren. Anderen bezweken door de overdaad aan zon en droogte.

Het was best frustrerend en leverde ondanks mijn inspanningen niet het gewenste resultaat

En toen kwam vorig najaar die hovenier.

Ik besprak met haar de wensen. Wat ons doel is met de tuin. Wat we wilden handhaven en wat niet. Wat we zelf wilden doen, en wat niet. En zij kwam met een voorstel. Over sommige dingen was ze heerlijk stellig, andere zaken pasten we in overleg aan. En ze ging aan het werk. Er werd vakkundig verwijderd en ingeplant. Zelf kon ik ook pittig aan de bak. In de winter en het vroege jaar was de tuin veel kaler dan andere jaren.

bloemen

Maar nu bloeit en groeit het prachtig. Het onderhoudswerk doe ik weer doelgericht. Ik heb weer overzicht en met veel genoegen een laatste bruidsluier verwijderd en de deur naar de historische steeg achter ons huis opnieuw in de verf gezet.

deur

 

En, dat vind ik dan weer het allerleukste, er ontstaan allerlei mooie ideeën voor vervolgstappen.

Wat zijn dan die overeenkomsten?

1. Tuinaanleg en ondernemen: een vak apart

Net als dat iedereen verstand heeft van tuinbeplanting heeft ook iedereen verstand van ondernemen. Ook over ondernemen krijg je goedbedoelde adviezen uit je omgeving. Een slimme shopper kan allerhande e-books downloaden en naar gratis of goedkope events gaan.

De visie en begeleiding van iemand die vanuit kennis, ervaring en visie werkt kan ervoor zorgen dat er (weer) samenhang ontstaat, een basis om te bloeien en door te groeien.

2. Over een dood punt

Ik zat met mijn tuin op een dood punt. Door de begeleiding en inzet van de hovenier kan ik zelf weer makkelijk aan het onderhoud werken, sterker nog er is weer ruimte in mijn hoofd voor nieuwe ideeën. Er is weer beweging in mijn tuin gekomen. Zo tref ik het ook vaak bij mijn klanten: ja er is een bedrijf, maar je weet niet meer waar je het beste aan kan werken, en hoe je dat kan doen.

Een businesscoach kan iemand als ondernemer weer in beweging zetten. Dat je een goede omzet wil, uitgedaagd wil blijven als ondernemer dat heb je vaak voor jezelf wel helder. Maar voor de weg daarnaartoe kan het best handig zijn om gebruik te maken van de ervaring, kennis en visie van een business coach.

3. Wijs met centen, dom met duizendjes

Tuurlijk kost het best wel geld om een hovenier in te schakelen. Maar als ik alle bedragen van de afgelopen jaren bij elkaar optel, uitgegeven aan planten die toch niet aansloegen of juist gingen woekeren dan kom ik ook een heel eind. Ik was pas nog bij een tuincentrum (nieuwe schop, om laatste bruidsluier te verwijderen) en bedacht me hoe vaak ik met een kar met planten bij de kassa had gestaan. Ik realiseerde mij hoeveel geld ik bespaar door mijn investering in de hovenier.

Al die kleine investeringen in tijd en geld leidden in mijn tuin niet tot het gewenste resultaat.

Met betrekking tot vragen over hun business zie ik dit ook veel ondernemers doen. Je geeft geld en tijd uit aan boeken, events, netwerken. Omdat het kleine bedragen zijn doe je het makkelijk maar als je alles bij elkaar optelt en kijkt wat het oplevert....

Wat zou er gebeuren als je zou investeren in een professional die jou gefundeerd kan helpen met je strategie, je marketing, met de groei en bloei van jouw bedrijf?