3 Redenen om (nog) niet de betaalde versie van LinkedIn te kiezen

Ik krijg regelmatig vragen van zelfstandige ondernemers, of ondernemers met een klein team, over de betaalde versie van LinkedIn. Bijna altijd adviseer ik om dat nog niet te doen.

Ik geef je hier de argumenten die op basis waarvan ik dat zeg. En dan heb ik het alleen over Sales Navigator, de variant voor marketing en sales, en daarvan de meest eenvoudige versie. Je mag het een maand op proef proberen, en daarna kan je overstappen op een abonnement op maandbasis. De eenvoudigste versie kost 697 euro per jaar, 73 euro per maand.

1. Adverteren kan ook bij de gratis variant

Er zijn nogal eens ondernemers die denken dat je een betaalde versie van LinkedIn moet hebben om te kunnen adverteren, dat is onjuist. De enige voorwaarde voor adverteren op LinkedIn is dat je een bedrijfspagina hebt. En een bedrijfspagina is sowieso aan te raden voor iedere ondernemer, alleen al omdat je dan een professioneler eigen profiel hebt.

2. Ga jij al in gesprek met je bezoekers?

Een handige functie van een premiumaccount is dat je kan zien wie er de afgelopen drie maanden op je profiel is geweest. Dat kan natuurlijk heel interessant zijn. Het zijn mensen die in jou zijn geïnteresseerd. Het is interessant om te kijken wie het zijn, en wellicht ze uit te nodigen om te linken, en om daarna met ze in gesprek te gaan.

In de gratis versie kan je de laatste 5 bezoekers van je profiel zien.

Mijn tip is: ontwikkel de routine om consequent met die mensen contact te maken. Heb je eenmaal die gewoonte en smaakt het naar meer dan heb je een goed argument om wel een betaalde variant te nemen.

3. Je kan heel gericht potentiële klanten vinden

De premiumversie van LinkedIn maakt het voor jou aanzienlijk eenvoudiger om groepen klanten te volgen met wat ze bezighoudt, of ze van functie veranderen, wat hun visie is. Je kan organisaties volgen op hun personeelsveranderingen. Daar kan jij dan weer handig op inspelen. Met je contentstrategie, door mensen gericht te benaderen. Een eerste vereiste is dan wel dat jij helder voor ogen hebt wie je ideale klant is, en hoe jij die klant het beste kan verleiden om interesse te krijgen in jouw aanbod, jouw expertise.

Ik adviseer je dan ook om eerst te kijken wat je precies wil bereiken met LinkedIn, welke klanten jij wil verleiden en hoe je dat wil doen.

Op het moment dat je je strategie helder hebt en merkt dat je tegen de grenzen van de gratis versie aanloopt is het handig om eens een maand een proefversie te nemen. Wellicht wil je daarna niet anders meer. Of wil je het nooit meer.