Waarom het niet erg hoeft te zijn je doel uit het oog te verliezen

Zorgeloos Ondernemen je doel bereiken Hanneke Andringa

Over de goede effecten van het stellen van een doel zijn talloze wijze uitspraken gedaan. Zoals deze, van Henri Ford: “Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal”.

Dat is een mooie variant op “de mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest

Bijvoorbeeld dat je onvoldoende inkomen hebt. Dat je doel niet realistisch is. Dat er niemand zit te wachten op wat jij het liefst biedt. Dat je (oud)collega’s vinden dat je iets heel stoms ontwikkelt. Dat je Facebook moet inzetten als marketinginstrument terwijl je Facebook niks vind.

Dat er nooit meer genoeg sneeuw komt in de Alpen terwijl jij net een unieke wintersport wil organiseren.

Maar in de bergen zagen wij het anders

Deze zomer was ik met een groep ondernemers in de bergen. We klommen naar een prachtig gelegen topje. De route erheen was gemarkeerd. Soms moest je best wel zoeken naar de volgende markering. En het doel was lang niet altijd zichtbaar.

We concludeerden met elkaar: je kan je doel uit het oog verliezen, maar als je maar voor jezelf de route helder hebt, en telkens weet wat je volgende stap is, dan bereik je uiteindelijk altijd dat wat je voor ogen had.

En hoe zou het zijn als je kan bijdragen aan meer geluk op het werk, aan minder mensen met een burn-out, aan goed samenwerken in de zorg, dat mensen de kracht van non-verbale communicatie begrijpen. En dat je bovendien je aardse doelen realiseert, zoals:

  • Niet alleen afhankelijk van uurtje factuurtje
  • Geen gezwoeg meer op offertes op maat
  • Kunnen stoppen of afbouwen met werk op het moment en een manier die jij wil
  • Je partner, die niet gezond is, minder laten werken
  • 100% in je bedrijf werken, geen dienstverband of interimwerk meer
  • Je stappen naar je doel zet je om je missie te combineren met je aardse doelen.

Is dit jouw dagelijkse werkelijkheid?

Maar soms heb je het gevoel dat je te weinig in beweging komt, dat je niet goed weet wat een volgend stapje is, dat je het wel weet maar vooral de obstakels ziet. Dat je je vooral laat leiden door de waan van de dag, dat je niet aan het bouwen bent, dat je niet gericht zelf de markeringen weet te vinden die leiden naar je doel.

Zet dan nu de eerste stap

Zelf trok ik afgelopen voorjaar de stoute schoenen aan. Ik ga in mijn vrije tijd al jaren naar de bergen, met of zonder mijn gezin. En of het met vrienden of gezin is, ik ben vrijwel altijd degene die zich met alle ziel en zaligheid stort op het organiseren van de reis.

Vanaf het moment dat ik het roer in mijn loopbaan radicaal omgooide door ondernemerscoach te worden heb ik de droom om werkreizen te organiseren. Voor reizen die bergsport, bewegen in de buitenlucht, combineren met werken aan je bedrijf. Dus waarom wachten tot ik een grote klantenkring heb, en ik mijn bedrijf als ondernemerscoach het omzetniveau heeft wat ik als marketingconsultant had?

Dus ik heb die stap gezet. Het mooie is dat ik merk dat ik door dit verhaal al anderen inspireer. Bijvoorbeeld Henny Aben van Purposeworx: “nadat ik Hanneke’s verhaal over haar werkreis in Oostenrijk heb gehoord ben ik geïnspireerd om mijn plannen veel sneller uit te voeren, ik schoof ze maar wat voor mij uit maar nu ben ik met klanten in gesprek voor mijn eerste reis naar een ander werelddeel”.

Begin vandaag!

En jij hebt vast en zeker ook een doel, dat bergtopje in de verte. Je kan nu beginnen:

  1. Bedenk waar je naartoe wil en omschrijf dan 5 kenmerken van producten die je kan bedenken
  2. Pak een element daaruit wat je het meest haalbaar lijkt
  3. Schrijf dan nu van alles op wat je daarvoor zou kunnen doen (bijvoorbeeld een kookworkshop voor samengestelde gezinnen, of: een reis met 3 klanten)
  4. Bel een klant, of een goede kennis die je klant zou kunnen zijn, en bespreek je product

Succes!