Waarom gesprekken met klanten over hun ervaring met jou zo waardevol zijn (en een checklist)

waarom gesprekken met klanten zo waardevol zijn kaal

Vraag jij weleens aan klanten wat ze van je vinden, wat jouw product of dienst voor hen betekent? Ik merk dat ik mij er altijd wel weer toe moet zetten en dat het mij veel oplevert. Naast ‘sociaal bewijs’ nog veel meer. Ik noem het hieronder, en geef je bovendien een checklist voor jouw eerstvolgende gesprek met een klant. Die krijg je in de bijlage bij deze mail.

Ten eerste natuurlijk het sociale bewijs. Ga maar na bij jezelf. Als jij leest over andere klanten van iemand bij wie jij overweegt om klant te worden, dan geeft jou dat veel informatie.

Bijvoorbeeld als je een studiekeuzeadviseur zoekt voor je zoon of dochter. Of je oriënteert op een LinkedIntraining. Of je overweegt om voor een bepaalde businesscoach te kiezen. En als je dan ook nog eens zelf ongeveer even oud bent en ongeveer hetzelfde doet als de persoon die heel enthousiast is, dan helpt dat jou in je keus. Tenminste als die persoon dingen zegt die jou ook aanspreken.

Ten tweede het levert jou taal: Ik kan je garanderen, al heb je een goed beeld waarom klanten wel of niet tevreden zijn, hoe ze het zelf uitdrukken is toch altijd net anders.

Dus als jij jouw vragen wat open stelt krijg je niet alleen een gevarieerd beeld van wat mensen aan je hadden, het geeft je ook weer taal voor je eigen website en je overige marketinguitingen. Je krijgt authentieke taal van die klanten, en dat draagt weer bij aan jouw geloofwaardigheid.

En ten derde wat mij pas ook weer overkwam: als je hoort wat anderen over je zeggen kan het je ook helpen om net een duwtje te geven om een nieuw product op te zetten, jezelf net iets anders te profileren enzovoort.

Ik had dat pas toen ik een video opnam van Siska de Rijke, een klant van mij. Zij had het nadrukkelijk over het versneld zetten van stappen in mijn programma, terwijl ik zelf nog niet zoveel met die uitdrukking deed. Bovendien twijfelde ik nog steeds of ik mijn werk als businesscoach zou combineren met mijn belangrijkste liefhebberij, wandelen in de bergen, met mijn geloof in de waarde van fysieke beweging. De woordkeuze van Siska heeft zeker bijgedragen aan mijn besluit om definitief een week voor ondernemers in de bergen op te zetten.

Of ben je al eindeloos van plan om met klanten te gaan praten, maar het komt er maar niet van? Dan help ik je graag op twee manieren. Ten eerste geef ik je graag een vragenlijst en tips die jij kan gebruiken om met klanten te praten. Ook leg ik je in de tips uit hoe je op LinkedIn testimonials vraagt en ervoor zorgt dat jij grip houdt op wat de ander over jou zegt op LinkedIn. Je kan die vragen mailen, of, beter nog: bellen. Dan stel je de vragen, schrijf jij het op en laat dat aan de klant lezen. Je kan het natuurlijk ook met video doen. Dat kost nog wat meer tijd maar levert je ook een mooi resultaat.

De tweede manier waarop ik je graag help om sneller stappen te zetten in je bedrijf en in actie te komen is een hele bijzondere reis die ik aanbied: eind augustus ga ik met een groep ondernemers de bergen in: in de ochtend ga je wandelen, in de middag ga je werken aan je eigen bedrijf. Wat gaan we daar doen? Je leert over productontwikkeling, maakt een video voor je eigen bedrijf en de hele week werk je aan je doel wat je tevoren hebt gesteld, bijvoorbeeld: Het verzamelen en verwerken van testimonials.